Sušenkový zákon – tak se mu také říká. Možná jste se s hláškou na některých webech setkali a ptáte se, zda ji musíte mít i na svém webu.

Od podzimu 2015 totiž platí povinnost mít v některých případech souhlas návštěvníků, když si prohlížejí vaše stránky. Co to v praxi znamená? Pokud používáte například služby Google AdSense, remarketing, reklamní systém třetích stran nebo měřicí nástroj, musíte mít na svém webu hlášku o využívání cookies, uživatele informovat a mít jeho souhlas.

Určitě jste si už takových upozornění všimli, zejména na telefonech návštěvníka webu otravují.

Evropská unie se dlouho snažila o omezení „nekalého“ využívání cookies sloužících k „ukládání údajů nebo k získávání přístupu k údajům uloženým v koncových zařízeních účastníků nebo uživatelů“.

Souhlas s cookies po vás bude chtít jak vyhláška EU, tak i samotný Google: ten nerozlišuje, jak která země implementovala směrnici EU. Pokud používáte jeho služby jako Google AdSense nebo v Google Analytics s některou z inzertních funkcí, jste povinni získat souhlas návštěvníka stránky.

Kdy si na web nebo e-shop musím tuto hlášku umístit?

Hlášku mít musíte a o souhlas uživatele žádáte, když:

  • Máte na stránce Facebook like
  • Používáte reklamu
  • Měříte návštěvnost a používáte pokročilé inzertní funkce, například v Google Analytics

Stanovisko 2/2010 o internetové reklamě zaměřené na chování – bod 4.1. Smysl tohoto stanoviska je zřejmý, pro vás je nejdůležitější:

  • Informujete návštěvníka k čemu používáte cookies
  • Vždy tak čiňte předem, jinak se cookies nevytvoří
  • Návštěvníkům musíte dát šanci vzít svůj souhlas kdykoli zpět
  • Pokud jsou vaše stránky určené i dětem, bude nutný souhlas rodičů

V praxi je toto celkem úsměvné, neboť by při vstupu na danou stránku mělo dítě/nezletilý oznámit rodičům, aby souhlas udělili. Stejně tak není prakticky proveditelné dodržet to, aby mohl návštěvník vzít svůj souhlas zpět.

Co když používám pouze Google Analytics?

I tady je povinnost souhlas návštěvníků mít. Podle serveru Lupa to vyplývá z jedné věty na webu cookiechoices.org: „Pokud využíváte služby jako Google AdSense nebo Google Analytics, případně podobné služby od jiných společností, mohla by být vhodná pro váš web tato zpráva.“

Problematické je zde slovíčko mohlo. Bohužel se informace o této záležitosti na různých zdrojích liší.

Podle Lupy jedinou jistotou nutnosti umístění hlášky o cookies je situace, jestliže používáte v Google Analytics tzv. inzertní funkce, tedy remarketing, demografické údaje a data apod. Jedná se o funkce, které nevyužívají pouze měřící cookies Google Analytics, ale také inzertní cookies a další identifikátory.

Každopádně bychom užití hlášky v případě, že Google Analytics používáte, rozhodně doporučili. Vyhnete se tak případným problémům.

Jak žádost o souhlas správně formulovat?

Mrkněte se na manuál přímo od Googlu www.cookiechoices.org. Hodně bude záležet, k čemu cookies používáte.

Většinou zní formulace nějak takto:
„Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.“

Prodejce nábytku Ikea ji má pro své návštěvníky zlidštěnou takto:
„Používáme cookie, abychom mohli upravit naše stránky tak, aby vám co nejvíce vyhovovaly. Pokud budete naše stránky nadále používat bez toho, že byste si změnili nastavení, budeme to považovat za váš souhlas s používáním cookies na stránkách IKEA.“

A takhle pro příklad vypadá náhled velkoobchodu Mall.


 

Jak na cookie hlášku po technické stránce?

Pro vložení cookie hlášky bude potřeba vygenerovat kód, případně se obrátit na svého programátora či správce webu.
Mít tedy hlášku na svém webu, nebo ne?  Mnoho provozovatelů toto nařízení stále ignoruje a řeší problém pouze všeobecnými podmínkami, ale Googlu se tyto praktiky nelíbí a mohl by za to provozovatele sankcionovat tím, že jim například přeruší využívané služby.

Změny už v roce 2018

Podle nedávného článku na Lupě se jedná o nastavení nových pravidel, která doufejme budou fungovat lépe. Evropská komise chce udělování souhlasu či nesouhlasu provádět rovnou prostřednictvím nastavení v samotných prohlížečích, tedy majitelé stránek by se o to nemuseli starat. Nařízení by snad mohlo vstoupit v platnost koncem května v roce 2018.

Grafika On-line marketing Web a eshop

Mohlo by vás také zajímat