Ať už prodáváte nebo teprve rozjíždíte podnikání, určitě byste si měli zmapovat svou konkurenci. Ne proto, abyste je slepě kopírovali, ale určitě vám takový přehled pomůže být lepší. Osobně si myslím, že je důležité být na “nepřítele” připraven, než dostat “nečekanou ránu”. Pro každou firmu bude výhodné, pokud si dá záležet na vypracování analýzy konkurence.

Díky ní budete moci:

  • identifikovat případné díry na trhu
  • vyvinout lepší služby, případně nový produkt
  • zjistit nové marketingové trendy
  • provádět marketing a prodávat efektivněji

Jak poznat svoje skutečné konkurenty?

Nejprve si musíte určit, kdo jsou vašimi skutečnými konkurenty. Jestliže prodáváte sportovní vybavení, stejně jako jiný obchod, stále si nemusíte být vzájemně konkurencí.

Například firma Adidas a Affekt. Ačkoli jsou jejich výrobky zaměřené na sport, obě mají jiného cílového zákazníka. Prodejna Adidas se tedy zaměří na jiné obchody, stejně tak i Affekt půjde více po outdoorových sportovních potřebách.

Stanovit si správné konkurenty je klíčové, abyste mohli porovnávat ta správná data.

Najděte přímé a nepřímé konkurenty. Přímí konkurenti jsou ti, co prodávají téměř stejný sortiment, mají stejného cílového zákazníka. Nepřímá konkurence naproti tomu nabízí jiné produkty, ale stále může cílit na stejné klienty. Během své analýzy se zaměřte na přímou konkurenci. O svých konkurentech pravděpodobně už víte, ale pokud je chcete zjistit, stačí, když do vyhledávače zadáte pár produktů, které nabízíte. Které firmy se vám zobrazily? Kdo z nich se objevil v placeném vyhledávání? Obdobně můžete zkoušet i na sociálních sítích – na Instagramu a Facebooku.

Na co se zaměřit během analýzy konkurence?

  • Na produkt nebo službu
  • Prodejní analýza
  • On-line a off-line Marketing
  • Tvorba obsahu
  • SEO
  • SWOT analýza

Produkt nebo služba – zjistěte vše kolem produktu, který vaše konkurence nabízí. Jaká je jeho kvalita, servis kolem dodání a během vybírání. Záruka, služby navíc, cena, slevy… to jsou všechno věci, co vás zajímají. Budete si pokládat například tyto otázky: jsou drazí nebo levní? Jak vypadá jejich cílový zákazník? Čím je firma jedinečná?

Prodejní analýza – v ní budete určovat, jak vypadá prodejní proces dané firmy. Které kanály k prodeji používají? Jsou on-line i off-line? Kde všude nabízí své služby/produkty? Pokud budete moci zjistit čísla prodejů, nebo jak si firma vede, určitě je to bod plus.

Off-line a on-line marketing – v off-line prostředí hledejte letáky, plakáty, navštívenky, reklamy v novinách, televizi a podobně. Pátrání po tom, jak se prezentuje vaše konkurence mimo prostředí internetu nebude snadné. Zkuste se vcítit do jejich zákazníka, kde by se mohl pohybovat. On-line prostředí bude na jednu stranu snazší pro vyhledání, na druhou však možná mnohem rozsáhlejší. Zaměřte se na všechny kanály internetového marketingu – jsou aktivní na sociálních sítích? Které sociální sítě používají a kolik na nich mají fanoušků? Používají ppc reklamu? Rozesílají e-mailing? Jestli ano, přihlaste se k odběru.

Tvorba obsahu – má konkurence blog? Youtube kanál, na kterém tvoří videa? O čem jsou a jak často publikují na blogu články? Kdo je píše a jaká je jejich čtenost? Mají k dispozici e-booky, podcasty nebo infografiky? Důležité bude ale i jakým stylem píší, odpovídá jejich tone of voice jejich cílovému zákazníkovi? Co o sobě prozrazují v FAQ? Jak o nich hovoří média? A co na ně říkají jejich zákazníci. Zkuste hledat opět ve vyhledávačích, zaměřte se na diskuze, v nichž se může konkurence a zmínka o nich objevit. Zajímejte se i o recenze na Heurece, Googlu.

SEO – je také důležitou součástí on-line marketingu. Při zkoumání své konkurence se nevyhnete využití nějakých nástrojů. Bude vás zajímat, jak si vede konkurence ve vyhledávačích na určitá klíčová slova? Kdo na vaši konkurenci odkazuje? Zkuste se podívat na článek Marka Hnátka, který nástroje, které jsou zdarma shrnuje.

SWOT analýza – je strategický rozbor silných (S), slabých stránek (W) a dále příležitostí (O) a hrozeb (T). Je výborným podkladem pro všechny marketingové strategie. Podívejte se na článek Madly Čevelové, kde zjistíte, jak na SWOT analýzu krok za krokem.
S = Strengths (Silné stránky), W = Weaknesses (Slabé stránky), O = Opportunities (Příležitosti), T = Threats (Hrozby)

Na všechny tyhle poznatky si udělejte přehlednou tabulku a zaznamenejte do ní všechno, co zjistíte nebo co vás napadne. Bude pro vás cenným zdrojem informací a zároveň vám napoví, jak postupovat dále. I na další postup si vytvořte tabulku – do ní už sepište, co všechno byste měli začít dělat, vylepšit, dělat jinak. Buďte specifičtí a zadejte si u každého úkolu i termín splnění.

Vymezte se od konkurence, buďte něčím výjimeční

Mějte příběh, bavte nebo vzdělávejte – pro někoho velmi těžké, pro jiného právě naopak. Jsou zkrátka lidé, kteří umí bavit, vyprávět příběhy nebo ze sebe udělat respektovaného odborníka. Možná to umíte, ale jestli ne, tak si někoho sežeňte. Na svůj hravý marketing umí nalákat a strhnout například knihkupectví Martinus. Možná si vzpomenete na knižní šifru, projekt Knihoběžník, nebo jejich výzvy na Instagramu.

Vymazlete svoje služby k dokonalosti – dnes můžeme mít cokoli. Ráno si přejete novou televizi a většina obchodů vám ji do druhého dne dokáže doručit. Zkrátka konkurovat rychlostí už tolik nemůžete. Navázat další a jedinečnou přidanou hodnotu nemusí být snadné, ale náročný zákazník to ocení. Například z firmy Tartaletka vozí svoje koláče z třeného těsta nejen domů, ale třeba i na autobusovou zastávku nebo na parkoviště, které si zákazník zadá. Zákazník na prvním místě. Ale v tomhle případě musí platit, že si váží vašeho času a zaplatí si za kvalitu adekvátní částkou.

Zdroj: Hubspot.com, Shoptet.cz

Grafika On-line marketing Web a eshop

Mohlo by vás také zajímat