Bez webové prezentace se dnes neobejde skoro žádná firma nebo podnikatel. A ten, kdo se bez nich obejde, bývá mnohdy v nevýhodě. Jenom samotná existence domény vám ale k úspěchu moc nepomůže.

Web musí splňovat několik základních parametrů: být funkční, přimět návštěvníka zůstat co nejdéle a v neposlední řadě v něm vzbudit zájem a chuť se vrátit. V tomto článku si ukážeme 8 bodů, se kterými mívají často problém jak nové a nezavedené stránky, tak i weby, které jsou už nějaký ten pátek spuštěny.

1. Nadpis není přežitek

Nadpis rozhodně není pouhý přežitek ze školních slohovek. Na každé stránce má hlavní nadpis (h1) zásadní význam. Nejen pro návštěvníky, ale i pro vyhledávače, a tedy SEO. Nadpis by měl co nejlépe vystihovat pointu konkrétní stránky. Musí návštěvníky uvést do „děje“ a umožnit jim udělat si obrázek o dalším obsahu.

2. Strukturujte text

I dnes lze často narazit na stránky, kde texty splývají v nevzhledné litanie. Ideálně si dotyčný z pestré galerie fontů zvolí takový, co oku zrovna příliš nelahodí a který se navíc v průběhu třiceti řádků bez jediného odstavce ještě alespoň dvakrát změní na jiný. V dnešní době takový epos bude číst leda tak Googlebot – a ani ten z toho nebude zrovna dvakrát nadšený.

Text proto čleňte pokud možno tak, aby na čtenáře působil přívětivě. Krátké odstavce a větší počet nadpisů (ale ne pět řádů podnadpisů) budí dojem, že text je kratší, než ve skutečnosti je. Obsah textu lze navíc mnohem snadněji vstřebat a zapamatovat si jej.

Při sjíždění jednolitého útvaru člověk rychle přepíná do automatického režimu. Po nějaké chvíli si kolikrát uvědomí, že vůbec neví, co poslední minutu četl. Nezapomínejte proto na odrážky a různé bodové seznamy, zejména pokud popisujete nějaký postup.

3. Sledujte návštěvnost

Nezapomeňte si na web vložit funkční kód pro sledování návštěvnosti. Pokud nevíte, jestli na stránku někdo chodí, případně která místa jsou navštěvovaná, a která naopak leží ladem – vaše práce s budováním webu se s největší pravděpodobností mine účinkem.

4. Navigace musí vést k cíli

Zmatená navigace a nepřehledné členění stránek patří mezi nejčetnější nevyřešené problémy, se kterými běžný návštěvník webu přichází do styku častěji, než je zdrávo. Zkuste se vcítit do kůže zcela neznalého návštěvníka a otestujte svůj web z tohoto hlediska co nejobjektivněji (nebo tuto úlohu svěřte někomu nezaujatému).

Pokud chcete návštěvníky směřovat k nějakému konkrétnímu cíli, dělejte to aktivně a s předem naplánovaným záměrem. Nečekejte jen tak nečinně na dobu, až si potenciální zákazník po přečtení blogového článku o výhodách kameninových hrnců sám vyhledá tento produkt ve vašem e-shopu.

5. Buďte vstřícní k mobilním uživatelům

Takzvaný responzivní design je dnes velmi často omílané a aktuální téma. Jde o korektní zobrazení stránek webu, které je atraktivní pro mobilní zařízení. Uživatelů, kteří přistupují na web právě z mobilu, je stále vyšší a vyšší počet. Pokud je budete ignorovat, přijdete o velký návštěvnický segment. A co víc – i vyhledávače dávají přednost webům s mobilní verzí.

6. Kontrolujte odkazy

Jednoduchá věc, která ovšem vyžaduje, abyste se webu čas od času aktivně věnovali. Pokud v článcích (nebo kdekoli jinde) odkazujete na jiné stránky, ujistěte se, že jsou v provozu a plně funkční.

7. Přehledné a zároveň atraktivní prostředí

Design a uživatelské prostředí webu je kapitola sama o sobě. Možná máte v úmyslu celou záležitost svěřit do rukou profesionálů, a možná dostanete chuť se na vyšperkování stránek vrhnout sami. Ať už se rozhodnete jakkoliv, pamatujte alespoň na základní praktické a estetické principy a nenechte se bezhlavě unášet nějakým proudem vědomí.

Prostředí webu by totiž mělo být především přehledné, ale zase ne příliš strohé nebo suchopárné. Obrázky i další grafické prvky volte obezřetně a zacházejte s nimi jako s kořením, ne jako se základní surovinou.

8. Buďte k nalezení

Pokud váš web slouží jako prezentace firmy nebo služeb jednotlivce a jeho účelem je přilákání zákazníků, snažte se před případnými zájemci neschovávat. Dejte si záležet, aby potřebné kontakty byly kompletní a aktuální a vždy co nejdostupnější, pracujte i s formuláři na správných místech. Odkaz milimetrovým písmem na dně spodní lišty není dostačující.

Grafika On-line marketing Web a eshop

Mohlo by vás také zajímat