Ani e-shopy už výjimku z elektronické evidence tržeb nedostanou a od 1. března 2017 musí evidovat tržby. Do hledáčku spadají i platby kartou, které představují druhou největší skupinu uskutečněných transakcí a v budoucnu budou stále více ukrajovat podíl plateb v hotovosti. Je otázkou, zda elektronická evidence tržeb vůbec přinese nějaké další příjmy do státní pokladny. Zatím dokázala striktně oddělit populaci na zaměstnance a podnikatele, a postavit je proti sobě.

Ohledně EET panuje nespočet dohadů a polopravd, skutečné zdroje hledejte na webu eltrzby.cz, který spravuje Asociace malých a středních podnikatelů. Neváhejte se na ně kdykoli obrátit s dotazem.

Co je elektronická evidence tržeb?

Elektronická evidence tržeb spočívá v tom, že je evidována každá platba a zákazník obdrží od obchodníka účtenku s unikátním kódem. Samotný proces probíhá tak, že při dokončení evidované tržby odešle obchodník datovou zprávu prostřednictvím internetového připojení na server Finanční správy. Tam se data uloží a zároveň se vygeneruje unikátní kód. Unikátní kód se vytiskne na účtenku zařízení, které prodejce používá.

Fáze EET

Samotná evidence je rozdělena do 4 hlavních fází, při kterých se bude postupně vztahovat na určitou část podnikatelů:

  • 1. fáze: od 1. prosince 2016 začala platit pro segment ubytování, stravování a pohostinství.
  • 2. fáze: od 1. března 2017 se připojí maloobchod velkooobchod, například obchody a e-shopy.
  • 3. fáze: od 1. března 2018 pro podnikatele provozující všechny ostatní činnosti, které nejsou vyjmenované v 1., 2. nebo 4. fázi, tj. např. svobodná povolání (lékaři, právníci, účetní), autoservisy a pneuservisy, pořádání sportovních a kulturních akcí a podobně.
  • 4. fáze: od 1. června 2018 se jako poslední do evidence zapojí vybraná řemesla a výrobní činnosti.

Koho se týká přechod na EET ve druhé fázi?

Druhá vlna elektronické evidence tržeb dopadá na ekonomické činnosti 45.1, 45.3, 45.4, 46 a 47 dle NACE kódů – tedy na malé a velké prodejce, kamenné i pojízdné prodejny a e-shopy.
Majitelé e-shopů musí před 1. březnem 2017 zažádat o autentizační údaje k elektronické evidenci tržeb. Žádost je možné učinit elektronicky na webových stránkách Daňového portálu, osobně na libovolném územním pracovišti finančního úřadu nebo skrze datovou schránku. Provozovatel e-shopu se musí po získání autentizačních údajů přihlásit do webové aplikace „Elektronická evidence tržeb“, kde uvede své provozovny a získá certifikát, který nainstaluje do pokladního zařízení. Celý proces si mohou podnikatelé vyzkoušet v ověřovacím modu.

„Naplánování termínu pro zavedení povinnosti EET pro obchodníky je dle mého nešťastné (2 měsíce po vánočním shonu), protože neměli prakticky čas se touto záležitostí zabývat. Co se se týká e-shopů, tak dle odhadů z ledna 2017 má řešení pro EET nějak zajištěno asi 25 %. Jedná se především o internetové obchody běžící na společné platformě vývojářské firmy, která jim v rámci služeb nabízí i vyřešení tohoto problému.,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Na jaké platby v e-shopu se EET vztahuje?

Ze skupiny spadající do EET jsou vyloučeny platby převodem na účet, na dobírku, respektive platby, které obdrží v hotovosti přepravní společnost a následně je zašle e-shopu ze svého účtu na podnikatelský účet. Platby kartou skrze platební bránu se budou muset evidovat dle pravidel elektronické evidence tržeb.

Jaké jsou povinné údaje, které musíte mít na účtence? Jako obchodník máte povinnost doklad vždy vystavit, nezapomeňte.

  • Číslo dokladu
  • DIČ
  • Kód FIK nebo kód PKP, kterým si zákazník může ověřit, zda je doklad pravý
  • BKP – bezpečnostní kód poplatníka
  • Značku provozovny, kde se uskutečnil nákup
  • Název pokladny
  • Celkové výdaje za uskutečněný nákup
  • Čas a datum vystavení účtenky
  • Režim: běžný/zjednodušený

Realita – příprava e-shopů na EET

Zeptali jsme se dvou obchodníků, jak se oni připravují na elektronickou evidenci tržeb.

Markéta Filgasová má obchod s autorskou designovou tvorbou Tamarki, na otázku, jak se připravuje na zavedení EET, odpověděla: “Já zatím nijak, zrušila jsem platbu v hotovosti při osobním převzetí a nebudu ani zavádět platbu kartou. Tolik zákazníků zatím nemám, obchod je v provozu necelý rok. Nechám platbu na účet a hotovo.”

David Zeman provozuje e-shop s plotry Silhouette. Říká, že jsou na EET připraveni: “Za nás elektronickou evidenci vyřešil Shoptet, u kterého internetový obchod provozujeme. Nemuseli jsme se tedy o nic starat a samotná evidence pro nás nebude mít žádnou administrativu navíc.”

Pokud vás zajímají diskuze, kde si můžete vyměnit názory a zkušenosti s dalšími e-shopaři a prodejci, připojte se do facebookové skupiny Elektronické evidence tržeb.

Důležité zdroje

Chcete se dozvědět další informace? Podívejte se na tyto zákony a další předpisy týkající se EET:

Grafika On-line marketing Web a eshop

Mohlo by vás také zajímat