Určitě jste se s pojmem A/B testování již setkali, jedná se o běžnou metodu, která si klade za cíl zvýšit konverze nebo konverzní poměr testovaného projektu – může to být váš web, aplikace nebo třeba prodejní e-mail.

Ve zkratce jde o to, že zákazníkům ukážete varianty A a B a ověříte, která z verzí funguje lépe. V článku jsme se zaměřili na to, jak, proč a co testovat, stejně tak odpovíme na otázku kdy netestovat.

Proč testovat?

Abyste si ověřili, že změny, které budete na svém webu nebo projektu provádět, opravdu fungují.

  • A/B testování je ideální varianta pro rozhodnutí, která varianta je lepší
  • Sleduje, jak změna webu ovlivní návštěvníka a jeho aktivitu
  • Výsledek není ovlivněný subjektivním názorem, ale objektivním chováním uživatelů

Kolik času budete potřebovat?

A/B testování není záležitost jedné noci, bude hodně záviset na počtu návštěv, takže to může trvat pár dní nebo i několik týdnů.

Co testovat?

Testovat můžete cokoli – od titulků, call to action výzvy až po samotný text. Zkrátka jakoukoli změnu, kterou chcete udělat. Ale to neznamená, abyste se zabývali zbytečnostmi, soustřeďte se na věci (změny), které budou nebo mohou mít nějaký dopad.

Nejčastěji testujeme:

  • Layout – jak rozložit prvky na stránce.
  • Obrázky
  • Texty
  • Grafiku a barvy

Jak testování probíhá?

Pro ověření svých hypotéz je potřeba testování – nejčastěji se používá A/B testování, ale existuje také MVT testování (multivariantní). V zásadě jde o stejnou věc, jen v druhém případě ukazujete návštěvníkům více variant. Proces můžeme rozdělit do několika kroků:

  1. Vytvořte dvě varianty – například stránky – které se liší například umístěním tlačítka, textem, barvou.
  2. Pomocí nástroje pro A/B testování zajistěte, aby polovina uživatelů viděla variantu A a druhá polovina variantu B.
  3. Zjistěte, která varianta fungovala lépe – byla více konverzní, uživatel zanechal kontakt nebo stáhl produkt.
  4. Lepší variantu použijte.

Testujte jen na základě hypotéz založených na předchozích analýzách a datech. Ta můžete získat v Google Analytics, díky využití Heatmaps nebo z kvalitativních výzkumů.

Kdy netestovat?

Jsou situace, kdy se testování nevyplatí. Například pokud máte nízkou návštěvnost webu nebo pokud máte málo konverzí. V tomto případě bude nutné, abyste návštěvnost zvýšili – může k tomu pomoci PPC reklama nebo SEO optimalizace.

Optimalizujte

Nebo pracujte na svých hypotézách dále, pokud se nové řešení během A/B testování neosvědčilo.

Mohu testovat více věcí naráz?

Například pokud máte tři varianty titulku na hlavní stránce, můžete pustit najednou tři varianty třem stejně velkým skupinám lidí. Tato varianta bude efektivnější, než pokud byste zkoušeli A+B, B+C a C+A. Ale bude záležet na konkrétní situaci i na počtu návštěvníků.

Příklad z praxe A/B testování

Společnost Electronic Arts prodává hry ke stažení, jejich SimCity 5 si během dvou týdnů koupilo přes milion lidí. A pravděpodobně i díky silné strategii A/B testování. První varianta měla navíc nabídku s 20% slevou na další nákup. Testování vedlo k překvapivým výsledkům, druhá varianta bez upozornění měla o 43,4 % více konverzí. Lidé v téhle fázi skutečně chtěli nakupovat a nepotřebovali žádné další upozornění ani nabídky.

Zajímavé odkazy a zdroje

Grafika On-line marketing Web a eshop

Mohlo by vás také zajímat