Videohovory a videokonference se během krátké doby staly automatickou součástí naší práce. Téměř každá významná technologická společnost nabízí vlastní aplikaci či webové rozhraní pro vizuální online komunikaci. Která platforma je pro vás nejvhodnější? Která je ideální pro freelancery a která pro firmy a větší týmy? Jak řeší bezpečnost a uživatelské prostředí? Nejen na tyto otázky si odpovíme, a nakonec představíme také alternativní cesty.

Rostoucí globalizace a čím dál oblíbenější flexibilní pracovní modely pomohly na svět efektivním nástrojům pro online schůzky. A když nás covid uvěznil v domácnostech, rozvoj těchto nástrojů získal na intenzitě. Zoom, Microsoft Teams nebo Google Meet si začali osahávat i lidé s přirozeným odporem k technickým inovacím.

Nově nabyté zkušenosti jsme samozřejmě využívali i po odeznění pandemie. Výhody online schůzek jsou totiž neoddiskutovatelné: úspora času, možnost rychlé komunikace a sdílení souborů v reálném čase. Společně s online programy na tvorbu, na kterých může pracovat kdokoliv odkudkoliv, šlo o nejvýraznější milníky vzájemné remote spolupráce.

Zoom vs. Microsoft Teams vs. Google Meet

Uživatelé si v posledních letech pro online schůzky nejvíce oblíbili aplikace Zoom a Microsoft Meet a webový nástroj Google Meet. Podívejme se na jejich specifikace.

Zoom

  • Specializuje se na online videohovory a schůzky ve vysoké kvalitě. Používá se proto také pro webináře, školení nebo schůzky s větším počtem účastníků.
  • Funguje na všech zařízeních – počítačích, tabletech, telefonech a chytrých zařízeních. Na rozdíl od některých jiných nástrojů je přístupný i z menších nebo starších zařízení s nižší výkonností.

Microsoft Teams

  • Velkou výhodou je jeho propojení s aplikacemi jako Outlook, SharePoint nebo OneDrive. Snadno tak můžete sdílet soubory, plánovat schůzky nebo sdílet kalendář.
  • Nabízí pokročilé zabezpečení, které je integrované s celou infrastrukturou Microsoftu. To zahrnuje víceúrovňové ověření, šifrování na úrovni podniků a pokročilou správu přístupu.

Google Meet

  • Ideální řešení pro milovníky Googlu, kteří používají například Google Kalendář nebo inboxovou službu Gmail. Google Meet např. vygeneruje odkaz na schůzku vytvořenou v Google Kalendáři a pozvaným tento odkaz automaticky odešle.
  • Na rozdíl od Zoomu a Teams lze Google Meet otevřít přímo ve webovém prohlížeči, což je výhodné pro rychlé a snadné schůzky bez instalace aplikací.

Která platforma nabízí nejlepší uživatelský zážitek?

1) Sdílení obrazovky

  • Klasické sdílení obrazovky nabízejí všechny tři platformy. Zoom a Microsoft Teams umožňují přepínat mezi sdílením různých oken, aniž by předtím museli ukončit sdílení obrazovky.
  • Zoom a Teams umožňují funkci anotace – účastníci schůzky mohou přidávat poznámky (psát, kreslit, zvýrazňovat) přímo do sdíleného obsahu.
  • Zoom a Teams nabízejí whiteboarding (digitální tabuli), kterou mohou účastníci využít mj. pro brainstormingovou aktivitu.

2) Chat a interakce

  • Chat nabízejí všechny tři platformy. Zatímco v aplikacích Zoom a Microsoft Teams lze posílat i soukromé zprávy, chat u Google Meet je vždy veřejný.
  • Zoom a Microsoft Teams také na rozdíl od Google Meet nabízejí možnost použití nálepek či emotikonů.
  • Všechny tři platformy nabízejí funkci „zvedání rukou“, což moderátorovi značí, že se uživatel (nebo uživatelé) hlásí o slovo.
  • Možnost hlasování už ve free verzi nabízejí opět Zoom a Microsoft Teams. Druhý jmenovaný využívá hlasování pomocí integrace s Microsoft Forms.

3) Design a intuitivní ovládání

  • Zoom je pověstný čistým a minimalistickým designem, který usnadňuje orientaci. Microsoft Teams má sofistikovanější a komplexnější rozhraní, které zahrnuje větší množství funkcí pro komplexnější pracovní procesy. Google Meet sází na maximální jednoduchost – rozhraní je přehledné a intuitivní, což se hodí pro rychlé a spontánní schůzky.
  • Co se týče ovládání, má Zoom veškeré důležité funkce viditelné na hlavním panelu, což zjednodušuje práci zejména technicky méně zdatným uživatelům. Teams na druhou stranu nabízí mnoho funkcí, ale ovládání může být pro začátečníky obtížnější. Meet je uživatelsky velmi přístupný – funkce jsou zjednodušeny na základní komunikační potřeby.

4) Zabezpečení

  • Microsoft Teams a Google Meet používají standardní šifrování TLS (Transport Layer Security) pro přenos dat a uložená data na serverech šifruje pomocí AES-256 (Advanced Encryption Standard).
  • Zoom nabízí od placené verze nadstandardní šifrování end-to-end (E2EE), což znamená, že komunikace je šifrována na úrovni zařízení odesílatele a dešifrována až na zařízení příjemce. Data jsou ovšem chráněna i v neplacené verzi, a to pomocí standardního šifrovacích přenosu (TLS).

5) Bezplatné verze a ceny

  • Při bezplatné verzi musíte na Zoomu stihnout schůzku do 40 minut (max. 100 uživatelů). Ceny pro placené verze začínají od 12,49 eur (cca 315 Kč) za měsíc.
  • V bezplatné verzi nabízí Microsoft opět možnost 100 účastníků schůzky a základní funkce. Placená verze Microsoft 365 Business Basic začíná od 5,60 eur (cca 141 Kč) za měsíc.
  • Také Google Meet nabízí v bezplatné verzi připojení až 100 účastníků, a to na 60 minut. Placená verze v rámci Google Workspace startuje od 5,75 eur (cca 145 Kč) za měsíc.

Na trhu je samozřejmě větší množství alternativních řešení, představme si alespoň tři z nich.

Cisco Webex

Je určený pro velké firmy a organizace s vysokými nároky na bezpečnost a pokročilou správu schůzek. Nabízí například správu účastníků, rozdělování do skupin, nahrávání schůzek do cloudu nebo možnost sdílet obrazovku s použitím whiteboardingu. Pro určité typy hovorů nabízí end-to-end šifrování.

Jitsi Meet

Ideální řešení pro menší týmy, freelancery či jednotlivce, kteří potřebují rychlé a jednoduché řešení bez nutnosti registrace. Podobně jako u Google Meet ani u Jitsi Meet není potřeba stahovat žádnou aplikaci, setkání probíhá v prohlížeči. Poskytuje základní šifrování přenosu, ale uživatelé mohou pro vyšší bezpečnost vytvořit hovor na vlastním serveru. Je zcela zdarma, navíc open-source, takže lze rozšířit o další funkce na vlastní platformě.

Skype

Jeden z průkopníků online hovorů je dnes vhodnější spíše pro individuální hovory či menší týmy. Nabízí vytváření skupinových konverzací a hovorů a za poplatek nabízí přístup ke klasickým telefonním sítím. Používá šifrování TLS a AES, ale end-to-end šifrováním nedisponuje. Samotné užívání aplikace je zdarma.

Jakou vybrat? Promyslete vlastní priority

Při volbě platformy pro vaši online schůzku je vždy dobré stanovit si vlastní priority, podle kterých se budete rozhodovat. Zda je to snadné uživatelské prostředí, bezpečnost přenosu dat či pokročilejší funkce jako whiteboarding. Z nejpoužívanějších platforem se dá obecně říci, že Zoom je ideální pro jednoduché schůzky s možností nadstandardního zabezpečení, Microsoft Teams je nejlepší pro komplikovanější firemní projekty a Google Meet zejména pro uživatele pracující s Google Workspace.
Pokud byste preferovali méně používanou alternativu, Cisco Webex je ideální volbou pro organizace s náročnými požadavky na správu a bezpečnost. Jitsi Meet pro ty, kdo preferují jednoduchost a flexibilitu bez závazků. A Skype pro uživatele, kteří vyhledávají spíše osobní hovory bez potřeby pokročilejších nástrojů pro spolupráci.

Hodně štěstí při volbě ideálního nástroje pro vaše online schůzky!

Grafika Sociální sítě On-line marketing Web a eshop

Mohlo by vás také zajímat