Dobré webové stránky jsou přehledné, strukturované a srozumitelné. Vsadíme se, že tohle už jste slyšeli nejméně stokrát. A chcete, aby vaše vlastní webovky byly přesně takové? Pomůžeme vám s tím. Naučíme vás správně používat nadpisy, které…

Usnadní uživateli orientaci v textu

Čtení v online prostředí se výrazně liší od čtení „běžného“ – offline. Uživatel nečte souvislý text od začátku do konce, ale skenuje ho. To znamená, že si nejprve celý text zběžně prohlédne. Zastaví se jen u záchytných bodů textu. Přečte nadpis. Když ho zaujme, pokračuje čtením podnadpisů, případně popisků u obrázků a až v případě, že tyto body upoutají jeho pozornost, vrátí se na začátek a dá se do čtení.

A co to znamená pro vás?

Správným rozvržením nadpisů máte jedinečnou možnost udělat na uživatele dojem a přimět ho k dalšímu čtení. Nabídnete mu „ochutnávku“ toho, co může od celého obsahu očekávat.
Jasnou a výstižnou.

Nadpisy tvoří kostru článku. I ta má ale hlavu a patu, takže i nadpisy musí vzájemně navazovat a tvořit srozumitelný celek.

Navíc – prokládání textu „menšími nadpisy“ celý obsah provzdušní. Souvislý text v online prostředí vypadá hutně a ve výsledku čtenáře odradí.
Text rozčleněný na odstavce a obohacený nadpisy se nezdá tak dlouhý, vypadá lákavěji a působí hravěji. Každý odstavec pak obsahuje jednu nosnou myšlenku, k níž se bude vztahovat i konkrétní nadpis.

Jak na nadpisy?

Jednoduše. Formátování nadpisů a textů můžete provádět ve Wordu, mnohem častěji se ale používá například FrontPage. Pokud formátujete text přímo na webových stránkách, můžete text formátovat v administraci redakčního systému, kde bývá zpravidla možnost editace textu v HTML nebo pomocí WYSIWYG editoru. Volba je na vás, vyberte si to, s čím se vám pracuje nejlépe.

Hlavní nadpis naformátujete tak, že jej označíte a v nabídce příslušného programu pro formátování textu vyberete volbu Nadpis 1. Z hlediska formátování je nadpis označován značkou „H (z angl. headline)“ a číslem, které udává úroveň nadpisu – v tomto případě tedy H1.

Na úrovni HTML to pak vypadá takto:

Úrovní nadpisů je 6 – od H1 (hlavní nadpis) až do H6 (malé podnadpisy, které rozdělují jednotlivé bloky textu tak, aby byl čtenářsky co nejvíce atraktivní). V praxi se ale nejčastěji setkáváme s používáním prvních 4. úrovní, tzn. H1 – H4.

HTML zápis podnadpisů se liší v použití odpovídající číslovky. Takto:

Při používání úrovní nadpisů se nerozhodujte na základě jejich vzhledu v textu, ale na základě jejich skutečné posloupnosti – od toho nejdůležitějšího sdělení, které chcete nadpisem vyjádřit, k tomu nejméně důležitému.

Nadpisy vám tak pomůžou určit si jasnou prioritu dané části textu. A ne, neplatí to, že pokud zvýrazníte vše, čtenář si také vše přečte. Když půjdete touto cestou, získáte pouze nesmyslně strukturovaný text. Při práci s nadpisy na to myslete.

A co dál?

Na dobré čitelnosti textu se samozřejmě nepodílí jen nadpisy. Myslete i na:

Řádkový proklad
Ideálně 1,5 řádku (1,8 na mobilu) – je to proklad, kterým je napsaný tento článek. Jednoduchý typ prokladu známe ze seminárek na vysoké škole, tam by měl ale také zůstat. V on-line prostředí způsobí to, že bude text vypadat „hutný“, obtížně čitelný a čtenáře odradí.

Délku textů na řádku
Na desktopu zvolte délku okolo 75 znaků na řádek, pro mobily do 50 znaků na řádek. Opět čtenářům pomůžete s čitelností a lepším zapamatováním vašeho textu.

Správně zvolený font
Zapomeňte na experimentování – pro vaše, i čtenářovo dobro. Pracujte s fonty, na které jsou lidé zvyklí a u kterých nehrozí to, že bude jejich „design“ na úkor čitelnosti textu.

A poslední rada – nadužívání Caps Locku patří do rukou rozohněného diskutéra na zpravodajských webech, ne na vaše stránky.

Grafika On-line marketing Web a eshop

Mohlo by vás také zajímat