Práce grafika už dávno není to, co bývala. Takže když vám někdo bude říkat, že je grafik, nutně to neznamená, že se hodí právě na práci, kterou potřebujete zadat. Jak se tedy vyznat ve světě grafiků? Jak se různí zakázky různě zaměřeným odborníkům? Mrkněte na článek.
Nejprve bych chtěla říci, že když jsem navštěvovala na přelomu tisíciletí výtvarnou školu, grafici byli hlavně ti, co navrhovali plakáty, loga, polepy, billboardy, případně se specializovali i na umělečtější záležitosti jako bylo tvoření komiksů. Ještě začátkem 90. let se vše většinou dělalo ručně a postupně se k tomu začaly přidávat počítačové programy.
Jak začaly přibývat webové stránky a lidé je chtěli mít hezké, profese se začala rozširovat i do sféry internetu.
Grafikem tedy můžeme nazvat člověka, který dělá různé činnosti:
- grafik – umělec – sem spadají všechny techniky jako je tisk z výšky (linoryt), z hloubky (suchá jehla) nebo třeba serigrafie.
- grafik zabývající se užitnou grafikou – kam patří plakáty, loga, obálky na knihy a podobně, navrhuje a vyrábí fyzické výrobky a produkty.
- grafik – designér – většinou umělecky vzdělaný člověk, který navrhuje například obaly, ale již se nezabývá jejich reálnou výrobou.
- ilustrátor – umí kreslit na počítači
- 3D grafik – vytváří trojrozměrné vizuály, je zaměřený například na interiéry a exteriéry, často ve spojitosti s architektonickým vzděláním.
- grafik zaměřující se na tvorbu počítačových her – opět je jeho náplň práce odlišná od ostatních typů grafiků.
- webový grafik – webdesigner – má na starosti vizuální podobu internetových stránek, musí spolupracovat s kodérem, programátorem, UX designérem a dalšími lidmi,kteří se podílejí na tvorbě webových stránek.
- grafik upravující fotky – má přesah do oblasti fotografie a zabývá se úpravou digitálních fotek.
- grafik tvořící on-line vizuály, bannery a někdy i loga. Spolupracuje s dalšími on-line marketingovými odděleními. Typicky tvoří vizuální posty na sociální sítě, bannery na PPC reklamu a podobně.
- filmový grafik – vytváří loga, titulky a grafiku pro filmy a do televize
A tady platí pravidlo, že jakmile jeden člověk dělá všechno nebo hodně věcí z výše uvedeného seznamu, nebude rozhodně nejlepší volba. Naopak. Až budete hledat firmu nebo grafika na tvorbu loga, zeptejte se na reference, podívejte se, jaká loga tvoří i kolik jich v poslední době bylo. Logo budete mít trvale, je to vaše vizitka a potřebujete se s ním ztotožnit.
Měli byste se zamyslet nad barvami, stylem i fontem a dobrý grafik zaměřující se na loga by vám měl v téhle oblasti poradit. Některá loga už máme tak dobře zafixované, že nám stačí vidět jen malý kousek, nebo třeba jen barvu a okamžitě poznáme o jakou firmu se jedná. Zkuste uhodnout:
Ještě větší pozornost bych věnovala výběru webového grafika. Úkolem webového grafika je, aby vytvořil takový grafický návrh webu, co bude souznít s vaší značkou, ideou společnosti a lidé se na něm budou cítit přirozeně.
Ten by měl mít rozhodně přesah do dalších disciplín jako jsou UX, programování, copywriting – tedy ne úplné znalosti, ale měl by s těmito odborníky umět komunikovat a vědět, co od každého článku tvorby webu očekávat. Grafik bude v první řadě komunikovat s UX designérem, který připraví návrh informační architektury webu, s kodérem bude komunikovat ohledně převedení návrhu do HTML šablon a stejně tak s copywriterem, případně fotografem o samotném obsahu webu.
Zdroj:
http://navolnenoze.cz/blog/webdesigner/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Grafika
https://blog.shoptet.cz/jak-navrhnout-vase-logo/
A výsledky jsou asi jasné: IKEA, Kofola, Canon, Coca cola, McDonalds