Nahrávání obrázků na web není žádná věda. Přesto je důležité nezapomenout při nahrávání obrázků na jejich velikost. Příliš velké obrázky se totiž návštěvníkům třeba vůbec nenačtou (například z důvodu pomalého internetového připojení.). Což může mít negativní vliv na dohledatelnost vašeho webu ve vyhledávačích. A to ani není ta nejhorší možnost. Velké obrázky mohou totiž návštěvníkům také vyplýtvat mobilní data, čímž si věrného fanouška jistě nezískáte. Na co všechno si tedy dávat u obrázků na web pozor a existuje jejich ideální velikost a formát?

Co je to datová velikost obrázku?

Datová velikost obrázků je nejspíš nejdůležitějším číslem, se kterým se při nahrávání obrázku na web setkáte. Taková obyčejná fotografie může mít třeba 5 MB, což sice není na první pohled tolik, ale co se stane, když jich na web nahrajete třeba deset? Na počítači se váš web bude návštěvníkům nahrávat celou věčnost a na mobilu přijdou o data. Ani jedna varianta nebude dělat radost jim ani vám. Pomalé načítání webu má významný vliv také na SEO. Pokud si tak budete web zbytečně zpomalovat příliš velkými obrázky, v Googlu a na Seznamu vás mohou významě penalizovat.

Pár tipů na práci s obrázky

  • Správný formát: Ideální formát obrázku je .jpg, pokud chcete obrázek s průhledným pozadím, neuděláte chybu ani s .png, v tom případě však počítejte s jeho větší datovou velikostí.
  • Pozor na název obrázku: Název obrázku by neměl obsahovat diakritiku, dvojtečky, pomlčky atp., zkrátka žádné speciální znaky. Tím si jen zaděláváte na problém do budoucna. Obrázek vždy nahrávejte se správným názvem.
  • Obrázky na Facebook: Jaká je správná velikost obrázků na Facebook i o tom, jak s obrázky tato sociální síť nakládá jsme si napsali minule. Rozhodně si tento článek nenechte ujít.
  • Obrázek zdarma: Na internetu můžete najít pár fotobank, ze kterých je možné stahovat a používat obrázky legálně zdarma. Při stahování obrázků z internetu si vždy raději dvakrát ověřte, zda ho můžete pro svůj účel použít.

Ideální datová velikost obrázku

Pokud se bavíme pouze o datové velikosti, odpověď je snadná. Čím menší datová velikost, tím lépe. Maximální datová velikost obrázku na web by měla být 500 kB, a to jen v případě, že se jedná o obrázek na celé pozadí vaší stránky. Ideální datová velikost obrázků pro blog je kolem 100kB – 200kB, u ikonek a doprovodné grafiky jsou datové velikosti v jednotnách kB. Jak ale takovou fotografii, která má klidně 5 MB zmenšit, abychom ji mohli na web dát bez strachu, že ho zpomalí?

Jak upravit datovou velikost obrázku

K tomu slouží několik prográmků, které vám se změnou pomohou. Grafici nejčastěji používají Adobe Photoshop. Jedná se však o placený program, jehož potenciálu určitě nevyužijete, pokud s grafikou nepracujete pravidelně. Variantou Photoshopu, kterou si můžete stáhnout zdarma je GIMP, který nabízí také spoustu možností práce s obrázky, včetně změny jejich velikosti.
Pokud však budete pracovat opravdu pouze s úpravou velikosti, postačí vám například program Fotky, které Microsoft nabízí v součásti svého Office balíčku. V klasickém Malování si pak můžete snadno upravit velikost obrázku v pixelech, na datovou velikost však úprava v tomto programu nebude mít vliv.
V případě online nástrojů, které neznáte však vždy existuje nebezpečí, že dojde ke zneužití vašeho e-mailu. Jedná se však o velmi pohodlný a rychlý způsob změny velikosti, pojďme se na něj podívat.

Online nástroje na úpravu obrázků jsou nejjednodušší, mají však svá rizika

Nejjednodušší variantou je pak použít online nástroj na úpravu velikosti, například Tinypng.com nebo ResizeImage.net, kam jen obrázek nahrajete, zadáte požadovanou velikost a formát obrázku, který vám přijde obratem e-mailem, nebo si ho stáhnete přímo z webu.

Ideální velikost obrázků na web

Kromě datové velikosti obrázků na web se budete ještě muset vypořádat s jeho rozměry. Zvolit ideální rozměry obrázku je většinou otázkou experimentů a záleží na řadě faktorů. Jedná se o obrázek, který doprovází váš blogový příspěvek, nebo o záhlaví webu?
Pokud se jedná o nejčastěji používaný ilustrační obrázek do článku, doporučujeme experimentovat s velikostí kolem čísel 900px (šířka) a 1800px (výška), určitě ale vždy záleží na konkrétním webu a použití obrázku.
Wordpress umožňuje experimenty přímo ve své administraci poté, co obrázek nahrajete (mimochodem, můžete zde upravovat i jeho datovou velikost).
Pokud na webu pracujete s profesionálními grafiky a webaři, výsledná velikost může být odlišná, protože je grafika vždy přesně na míru vašim potřebám.

Pokud chcete obrázek do záhlaví webu nebo na celou stránku, opět to bude otázka experimentů – určitě neuděláte chybu, pokud se s žádostí o pomoc obrátíte přímo na nás. Rádi vám poradíme a pomůžeme.

Grafika On-line marketing Web a eshop

Mohlo by vás také zajímat