Linkbuilding, link building, získávání zpětných odkazů, off-page SEO nebo inbound marketing. To všechno je spousta výrazů pro jedinou věc, kterou můžeme nejpřesněji a nejjednodušeji popsat zkrátka jako získávání zpětných odkazů. K čemu je však takové získávání odkazů pro váš web užitečné? Jak na něj? A má vůbec smysl se této činnosti v dnešní době věnovat? Na to vše si dnes alespoň v rychlosti odpovíme.

Linkbuilding a jeho smysl v roce 2019

Nejprve si zodpovíme, jestli má ještě v dnešní době získávání zpětných odkazů vůbec smysl. Nejen představitelé Googlu, ale také řada marketingových specialistů rok, co rok říká, že je SEO mrtvé. A linkbuilding už by podle nich měl pomalu tlít hluboko v zemi.

Přesto jsou pro Google i pro Seznam zpětné odkazy stále velmi důležitým faktorem, podle kterého váš web hodnotí. A podle tohoto hodnocení se web také umístí buď na první nebo na poslední stránce ve vyhledávání.

Pokud na vás ostatní weby odkazují, složité algoritmy vyhledávačů vyhodnotí, že na něm máte kvalitní obsah, který návštěvníkům pomůže.

Na druhou stranu, pokud odpovídáme na otázku, zda má získávání zpětných odkazů smysl, možná bychom si nejprve měli ujasnit, že se odpověď ano rozhodně netýká linkbuildingu z doby kamenné, se kterým se však i dnes někteří „specialisté“ snaží prorazit.

Linkbuilding v době kamenné

Dobře, s dobou kamennou možná přeháníme, ale přece jen. Začátek nového tisíciletí je pro internet tak dávnou historií, že by se dal prohlásit minimálně za dobu bronzovou.

Tenkrát byl svět internetových stránek a jejich marketingu takový… jiný. Jednou z hlavních zásad SEO bylo naplnit každý text na webu co největší koncentrací klíčových slov a odkazy se ve velkém automaticky registrovaly do pochybných katalogů a kupovaly se v patičkách ještě podivnějších webů.
A Google byl spokojen. Stejně jako Seznam.

Jen ti skuteční uživatelé internetu nadšením asi tolik nehýřili.

Doba se však posunula. Naštěstí pro nás a pro kvalitu webu.

Naneštěstí pro lidi, kteří se snaží na internetu vydělat rychle a jednoduše.

Google ani Seznam už tolik v otázce zpětných odkazů nehledí na jejich kvantitu, jako spíše na kvalitu. A to velmi důsledně. Pokud by se snad stalo, že máte příliš odkazů z pochybných stránek, které s tou vaší nijak nesouvisí, dočkáte se místo sladké odměny v podobě prvních pozic ve vyhledávačích jen penalizací.

Tím jsme si teda řekli, co nedělat. Teď se podíváme raději na to, jaké odkazy se vyhledávačům naopak líbí a jak na jejich získávání.

Kvalita vítězí nad kvantitou – katalogem ani placeným odkazem Google neohromíte

Obsah je král.

Ano. To už jste možná slyšeli i pokud nejste na marketingových blozích den co den.

Přestože se sem tam proslýchá, že už je i obsah, a společně s ním i toto rčení, trochu přežitý, pravdou je, že kvalitní „content“ na internetu stále vítězí.

Aby ne.

Internet většina z nás používá kromě komunikace také pro zkrácení dlouhé chvíle a k načerpání nových informací. Hledáme na něj návody, recepty našich babiček, recenze filmů i filmy samotné, chvíle potěšení, podklady do práce i pro domácí úkoly a mnohem více.

To vše je obsah.

Čím kvalitnější obsah návštěvníkům webu předložíte, tím raději vás budou mít. Budou se k vám rádi vracet a třeba se o vaši stránku podělí i s kamarády na Facebooku, diskuzním fóru nebo na svém webu. A tím pomalu získáváte něco, čemu se říká odkazový profil.

A právě odkazy získané zdarma – jen z nadšení nad dobrým obsahem, jsou ty nejkvalitnější.

Influencer není exotická nemoc, i on vám se získáním odkazů může pomoci

Slovíčko influencer se omílá stále dokola. Přestože to slovo možná zní trochu jako název velmi ošklivé exotické nemoci, ve skutečnosti jsou to všichni ti blogeři, youtubeři a instagrameři s deseti tisíci diváků a čtenářů, kteří vám mohou pomoci rozšířit povědomí o vašem webu i značce.

V dnešní době je s nimi však trochu těžké pořízení a taková zmínka na Youtubu nebo Instagramu může stát klidně desetitisíce korun. Proto je důležité mít v oblasti získávání odkazů od těchto lidí dobré kontakty i produkty, které si lidi skutečně zamilují.

Pokud tvoříte skutečný love brand, můžete i odkazy od tohoto publika získat téměř zadarmo.

Negativní linkbuilding, získávání odkazů od institucí i konkurence atd…

Tím jsme téma linkbuildingu však pouze nakousli a řekli si o něm úplné základy. Linkbuilding je totiž velmi rozsáhlé téma. Můžete se setkat s negativním linkbuildingem. Můžete si vytvořit nevídané příležitosti získání odkazu od konkurence či třeba státní instituce. Vše je jen o zkušenostech, znalostech a rozhodně nikoliv v poslední řadě o vaší kreativitě.

V příštím článku si řekneme více o zmíněném obsahu a o tom, co je to vlastně obsahová strategie a jak vám může pomoci nejen s linkbuildingem.

Grafika Sociální sítě On-line marketing Web a eshop

Mohlo by vás také zajímat