Evropská unie bere ochranu osobních údajů vážně. Jedna z prvních významných změn, která se dotkla nejen marketérů, bylo zavedení GDPR s platností od 25. května 2018. V návaznosti na GDPR všechny uživatele internetu od roku 2022 straší na většině webových stránek cookie lišta. Od 6. března nás čeká další změna, která se dotkne (téměř) všech majitelů webových stránek a e-shopů. Co je Consent Mode V2 a co musíte udělat pro to, aby vám i v březnu web šlapal jak má?
Co je Consent Mode?
Nástroj Consent Mode (česky také Režim přijetí) od Googlu pomáhá majitelům webů s regulací toho, jak jejich stránky nakládají s daty uživatelů.
Slovy samotného Googlu Consent Mode: „Přebírá uživatelův souhlas z banneru nebo widgetu k potvrzení souhlasu s používáním souborů cookie a dynamicky adaptuje chování značek Analytics, Google Ads a značek třetích stran, které vytvářejí nebo čtou soubory cookie.”
Jedná se v podstatě o nezbytného pomocníka, který pomáhá e-shopařům a webařům splňovat předpisy v ochraně dat a soukromí, které jsou, zvlášť na území EU, rok od roku přísnější.
A právě tady se dostáváme ke Consent Mode V2, který vzniká v reakci na nové nařízení Digital Markets Act (DMA), které dále zpřísňuje podmínky pro sběr dat.
Jak Consent Mode funguje?
Jak už jsme zmínili, Consent Mode adaptuje chování Analytics, Google Ads a značek (tagů) třetích stran (např. Seznamu nebo Facebooku) podle toho, co návštěvník webu odsouhlasí s ohledem na práci s jeho osobními údaji. Google Consent Mode respektuje volbu uživatele, ale současně poskytuje inzerentům maximální možné množství dat.
Jaké změny přináší Constent Mode V2 a proč to vůbec řešit?
Nejprve odpovíme na druhou otázku. Consent Mode V2 je zásadní pro splnění GDPR a DMA. Právě Consent Mode V2 návštěvníkům vašeho webu umožní udělit souhlas s (ne)používáním cookies (nejen) pro marketingové účely.
Dodržovat nařízení EU je samozřejmě důležité – v opačném případě vás neminou problémy, které mohou skončit pěkně tučnou pokutou. Za zmínku však stojí i ostatní důvody, proč by vás měl Consent Mode V2 zajímat.
Pouze u webů s Consent Mode V2 budou moci marketéři a inzerenti měřit kampaně v případě, že uživatel neudělil souhlas s ukládáním cookies. Pokud Consent Mode V2 nebudete na webu používat, nebudete moci přiřadit konverze v Google Ads a dojde k omezení návštěv z remarketingových kampaní.
Ještě jednodušeji řečeno: Consent Mode 2 dává lidem webovým stránkám větší flexibilitu. Tento nástroj od Googlu umožní webovým stránkám (a inzerentům) sbírat určitá data i o těch uživatelích, kteří cookies zamítli, ale současně dodržovat platnou evropskou legislativu.
Hlavní rozdíly mezi Consent Mode a Consent Mode V2
Consent Mode V2 oproti svému předchůdci rozšiřuje nastavení souhlasu:
- ad_user_data se ptá na to, zda se mohou uživatelská data posílat do Googlu pro reklamní účely.
- ad_personalization se týká především remarketingu, pracuje totiž se souhlasem personalizovaného inzerování.
Consent Mode V2 přidává volbu dvou možných konfigurací:
-
- Basic Consent Mode spouští služby až po odeslání uživatelova souhlasu s cookies.
- Advanced Consent Mode umožňuje sbírat data na pozadí i při zamítnutí souhlasu.
Je Consent Mode V2 povinný a od kdy platí?
Consent Mode V2 od Googlu povinný není, ale jedná se o jeden z nejlepších a nejjednodušších způsobů jak pracovat s GDPR a dalšími nařízeními EU s ohledem na ochranu soukromí.
Pokud však využíváte k GA4, GTM a další služby do Googlu, rozhodně Consent Mode V2 před jeho alternativami a vlastním řešením doporučujeme.
Google Consent Mode by měli mít weby implementovaný do 6. března 2024. Pokud implementaci odložíte, připravte se na to, že vám přestane fungovat remarketing i modelování konverzí.
Jak Consent Mode V2 implementovat?
Pokud na webu používáte cookie lištu od certifikovaného partnera Googlu nemusíte se o implementaci starat, proběhne automaticky. Funkčnost si můžete ověřit ve službě Tag Asistent od Googlu.
Consent Mode V2 není poslední změna, která nás v roce 2024 čeká
Březnové nasazení Consent Mode V2 je první velká změna, která webaře a marketéry čeká, ale rozhodně není letos poslední.
Koncem roku Google plánuje ukončit cookies třetích stran ve svém prohlížeči Google Chrome (který jen u nás používá přibližně 60 % uživatelů), což v kombinaci s ostatními změnami povede ke stále méně čitelnému měření kampaní.
Marketéři i e-shopaři se musí připravit na další várku změn v procesech, vyhodnocování kampaní i na (přinejmenším dočasné) poklesy ve výkonech kampaní a je velmi možné, že personalizovaný marketing jak ho známe dnes v dohledné době skončí.