Co všechno hýbe webovou analytikou v roce 2024? Vliv umělé inteligence i většího důrazu na ochranu osobních dat se mění i samotný způsob, jak lidé internetové vyhledávače používají.

Umělá inteligence mění analytický svět přímo před očima

Umělá (nebo přesněji řečeno generativní) inteligence (AI) otřásá v posledních letech celým internetovým děním. Svět webové analytiky samozřejmě není výjimkou. AI společně se strojovým učením (ML) poskytují analytikům pokročilé nástroje na vyhodnocování dat. Tím umožňují tvorbu hlubších predikivních analýz, ale to ještě stále není vše.

Datoví analytici mohou s pomocí moderních technologií využívat mnohem pokročilejších způsobů automatizace. Tzv. augmentovaná (vylepšená) analytika zjednoduší extrakci informací z datových sad. K dalším možnostem AI v analytice patří také pokročilejší možnosti segmentace a personalizace, včetně předvídání chování návštěvníků webu.

Analytické nástroje s využitím schopností generativní inteligence nám umožní získat větší vhled do chování webových návštěvníků a stane se nepostradatelným pomocníkem při vyhodnocování čím dál tím většího objemu dat. To vše samozřejmě v souladu s GDPR.

Hlasové vyhledávání je na vzestupu i u nás

Jedním z dalších trendů, který by neměl minout nikoho, kdo se pohybuje ve světě SEO a tvorby webů, je hlasové vyhledávání. 

Vyhledávání informací hlasovým pokynem je mezi uživateli ve světě, ale i u nás čím, dál tím oblíbenější. A není se čemu divit.

Hlasové příkazy jsou rychlé, pohodlné a naprosto přirozené. Jejich popularita je na vzestupu především mezi mladšími generacemi, ale i starší mileniálové a jejich rodiče přicházejí pohodlí hlasových příkazů na chuť.

Pro uživatele jednodušší život, pro webové analytiky nová výzva. Uživatelé, kteří používají hlasové vyhledávání, se totiž chovají úplně jinak. 

Místo věcných dotazů používají delší fráze a celkově uvolněnější styl. Vyhledávací dotazy tak více připomínají běžnou konverzaci. 

Co to znamená pro webové analytiky? Mimo jiné budou muset brát více v úvahu celkový kontext dotazů.

Kromě informací o zařízení a o poloze bude potřeba brát v úvahu také tón a emoce, které uživatelé při vyhledávání projevují.

Další výzvou pro analytiky je také analýza konverzací mezi uživateli a chatboty asistenty, kteří už jsou dnes naprosto běžnou součástí firemní komunikace.

Větší důraz na vizualizaci dat

Dat je čím dál tím více a tradiční nástroje pro jejich vyhodnocení jsou často příliš komplikované. Proto se očekává větší přesun dat z nástrojů jako je Google Analytics 4 směrem do spolehlivých databázových systémů.

Vizualizace dat usnadní nejen jejich prezentaci, ale také vyhledávání hůře rozpoznatelných vzorců a trendů.

Podpora cookies třetích stran letos může už skutečně skončit

Jednou z nejvýraznějších změn, která se dotkne opravdu všech, je konec podpory cookies třetích stran. O tom už jsme se zmiňovali minule v článku o Consent Mode v2. Google o ukončení této podpory ve svém prohlížeči mluví už nějaký čas. Letos už však můžeme na jistotu počítat s tím, že k tomu skutečně dojde. Google Chrome v Česku používá přes 60 % uživatelů. Lidé, kteří se zabývají SEO a webovou analytikou se musí připravit na propad v kampaních. A začít se více soustředit na „first party” data.

Změn nás čeká opravdu hodně. A v Bartvisions děláme vše proto, abychom na ně vás i vaše weby připravili. 

 

Grafika Sociální sítě On-line marketing Web a eshop

Mohlo by vás také zajímat