V minulém článku jsme začali s příběhem Heleny, bývalé sekretářky marketingové agentury, která se rozhodla pro vlastní e-shop. Helena buduje nejen úspěšný e-shop s kojeneckými potřebami, ale především vlastní brand. Ten jí dá pevný základ pro všechny její další podnikatelské aktivity.
Pojďme se společně podívat, na co Helena při tvorbě e-shopu i brandu přišla. A co může pomoci i vám.
Persona je základ
Ať už budujete vlastní e-shop, kamennou prodejnu nebo agenturu – musíte vědět, kdo jsou vaši zákazníci.
Tip: Nejdřív se podívejte, co je to proto-persona a persona.
Tušíme, že jste to slyšeli už tisíckrát. Je to ale naprosto základní stavební kámen, bez kterého nehnete – nehnete tím směrem, kterým se hýbat chcete. Myšlenka na to, že prodáváte „všem“, je sice lákavá, ale naprosto nerealizovatelná (pokud nejste další obří supermarket, a i ty své zákazníky selektují).
Dobře. Jak ale vymyslet personu, když vlastně nemáte tak docela z čeho vycházet – chybí vám ten důležitý „reprezentativní vzorek“, kterým je váš zákazník? Řešením je proto-persona.
Proto-personu budete vytvářet prakticky stejně jako běžnou personu, u které vycházíte z již existujících zákazníků, pouze není potřeba jít tolik do detailů – které stejně v tuto chvíli nemáte.
U proto-person je potřeba kvalitně definovat především 4 oblasti – její chování, demografii, potřeby a řešení těchto potřeb, které my nabízíme, a také její přibližnou biografii a fotky.
Fotky?
Přesně tak. Dejte dohromady jakékoliv obrázky, které by se vašemu budoucímu zákazníkovi líbily – zde už volně přecházíme k vašemu brandu. Helena si vybrala Pečovatele – toho charakterizuje třeba Dove (vzpomínáte, jak jejich kampaň na oslavu „skutečných“ ženských křivek pozitivně podpořila sebevědomí zákaznic?) nebo Volvo (bezpečný, stabilní rodinný vůz). Díky tomu má teď jasnou odpověď na to, co se může jejím budoucím zákazníkům líbit.
A nejde jen o vizuální design e-shopu. Fotky mají mnohem silnější schopnost „vtisknout“ se vám do paměti, než klasická slova – a cokoliv tedy budete dále podnikat, budete mít spojeno s konkrétním výjevem. To vám pomůže při rozhodování, zdali je váš text/kampaň/reklama skutečně vhodná pro zákazníka, který dává přednost idylce klidného venkova před ruchem velkoměsta.
Až budete mít vytvořenou svou proto-personu, můžete přejít k dalšímu kroku: obsahu vašeho e-shopu.
Unikátní obsah – co to bude?
To, že je dobré prodávat kvalitní zboží a tak vůbec, je samozřejmě fakt. My se ale zaměříme na jiný obsah – na „content“, obsahovou náplň vašeho e-shopu.
Jak jsme zmínili posledně – v dnešní záplavě e-shopů na prakticky jakékoliv zboží, a tudíž obrovské konkurence, je skutečně těžké se odlišit a přilákat zákazníky k sobě. Cenným nástrojem jsou reklamy, v dnešní době už snadno dostupné a obsluhovatelné i pro laiky – namátkou třeba PPC nebo Facebook Ads.
Dalším, neméně unikátním a pro zákazníky přirozeně atraktivním vodítkem, může být váš obsah.
Kvalitním obsahem svým zákazníkům dáte „přidanou hodnotu“. Pocit, že jste s nimi na stejné lodi – a především, že nejste anonymní obchodník, který funguje stylem dej do košíku – zaplať – pošlu balíček. Jednoduše: kvalitní obsah je velmi dobrou pomůckou, která vám pomůže v budování zákaznické důvěry a v získání vztahu s vašimi zákazníky. A to je přesně to, co potřebujete – budovat nejen e-shop po technické stránce, ale především váš brand.
Jak by tedy měl ten unikátní obsah vypadat?
Může jím být (pravidelné!) vedení vašeho blogu, kde se budete se zákazníky dělit o relevantní informace, videonávody, jak fungují vaše produkty v praxi, soutěže pro vaše zákazníky, ale především – je potřeba, aby byl váš obsah v souladu s vaším brandem (vzpomeňte si na fotky) a aby byl skutečně unikátní – sdílení cizího, stokrát čteného obsahu nebo překládání obsahu ze zahraničních webů dlouhodobě moc nefunguje.
A nezbytný fakt: pokud nemáte na kvalitní správu obsahu chuť, talent nebo čas, máte na výběr ze dvou variant – buď si najmout někoho, kdo vám s ním pomůže, nebo být unikátní jinou formou. Obsahovou stránku je totiž potřeba dlouhodobě budovat, a nedá se dělat „jen tak mimochodem“.
Máte už archetyp svého brandu, proto-personu i obsah? Můžete svůj e-shop směle spustit. Příště se podíváme na to, jak jej zpropagovat.